Fransk Äppelpaj

För ett tag sedan fick vi en hel kasse med äpplen av min farmor, jag bestämde mig för att göra en äppelpaj av alla äpplerna (dock blev det väligt mycket äpplen över). Jag ville testa en ny variant av paj så jag gjorde en fransk variant med mandelfyllning och en typ av mördegsskal. Pajen blev väldigt god tillsammans med lite vaniljsås, tänk bara på att inte snåla med äpplena.
 
Fransk Äppelpaj

2 ½ dl vetemjöl
1 msk strösocker
125 g kallt smör
 
75 g sötmandlar
75 g smör
¾ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 ägg
½ dl vispgrädde
4-6 äpplen (beroende på storleken)
 
1. Blanda mjöl och socker, mixa ihop det med smöret till en deg.
2. Nyp ut degen jämt i ett pajskal (ca 26 cm i diametern). Sätt in formen i kylen, ungefär 30 minuter så att skalet stelnar något.
3. Sätt ugnen på 200 grader.
4. Mixa mandlarna fint i en matberedare och tillsätt smör, socker och vanijsocker.
5.Vispa i ägget och grädden till en smet.
6. Nagga pajskalet och sätt in i ugnen i ca 10 minuter. Det bränns lätt så var försiktig och ta ut de i tid.
7. Skala och skär äpplena i bitar. Häll i smeten i det gräddade skaletoch toppa med äpplena.
8.Grädda pajen i ca 30 minuter , tills fyllningen har stelnat och pajen har fått fin färg.
 
 
Servera tillsammans med vaniljsås eller varför inte lite glass
 
 
 
 
 

Rebecka skriver:

Åh, vad den ser god ut!

Kram

Svar: Vad roligt, testa den gärna. Den är verkligen supergod!
Hanna Josefsson

Sana skriver:

Ett litet tips! Kika in denna underbara produkt som precis lanserats i Sverige:
http://nostains.blogg.se

MATILDA skriver:

åh vad gott!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar